Hoppa till sidans innehåll

En fantastisk upplevelse för Hu16

28 FEB 2017 15:45
Något söder om Madrid i staden Pinto hölls Chuz Academy Internacional torneo 16-20 Februari. Om du klickar på läs mer så får du följa med under ett par underbara dagar i ett basketland.
  • Uppdaterad: 28 FEB 2017 16:01

När vi fick inbjudan så var det igentligen inte mycket att tveka över, det är så otroligt viktigt att komma utomlands och får ordentliga värdemätare. Svårt att inse vad som krävs om man bara för "höra" om det och jag är övertygad om att det blev en ögonöppnare för många av spelarna.

15 spelare och jag som ledare reste från Köpenhamn torsdagen den 16/2 och landade i Madrid på eftermiddagen. När coach listat ut vilken buss som var vår så begav det sig till hotellet i Pinto.
(Om det blir fler gånger i framtiden, så ska jag ha tolk med mig)

Väl på hotellet så fick vi övrig info av hotellpersonalen då chefen för turneringen Chuz Mateo hade lite fullt upp med att coacha Real Madrids herrlag vidare i spanska cupen, som de till slut vann. Så kontakten med honom blev via telefon och meddelanden. Men vilket engangemang hade hörde av sig typ varje dag och beklagade att han inte kunde närvara.

Var lite bekymrad över maten på ankomstdagen, men det visade sig att det var bokat i balsalen, så man kunde slappna av ganska snabbt.

Dag2
Inleddes med ett besök på det spanska basketmuseumet som var imponerande. Man huserade i 3 våningar och där var allt från Dr Naimsith och basketens begynnelse till alla spanska stjärnor m.m. Ganska fascinerande för samtliga, men när vi gick ner i källaren så lät killarna som ett vulkanutbrott när de såg att hela källaren vara olika basketspel.
Killarna fick sedan en spansk shootingshirt och klubben fick en förbundsvimpel.

Tillbaka till hotellet för lunch och sedan ladda för match mot en finsk basketskola, som hade 5-6 landslagspelare. Matchen var jämn tills halvtid sedan orkade vi inte stå emot och det blev en klar förlust till slut.

I matchen gick en av killarna ALL IN i ett blockförsök och försökte sänka basketställningen med huvudet. Blocken lyckades men ställningen vann och han ådrog sig en lättare hjärnskakning. Nåjig som man är som ledare trots att han mådde bra så gick jag på kvällen och hämtade honom och satte uppe och pratade till 02:00 bara för att vara säker.

Han gick och la sig och jag försökte sova vilket inte gick så bra, så efter det var man halvt sovande resterande av tiden i Pinto J

Dag 3

Efter frukosten var det dags att röra sig mot hallen för match mot Fuenlabrada från Spanien. Ett mycket bra lag och vi klarade av attgöra match av det i 2 perioder sen sprang de ifrån och med grymt skytte så vann de enkelt.

Killarna fick officiella linnet för turneringen och det var rätt läckert då det inte var någon tradig T-shirt och dessutom i en massa olika färger.

Match 2 för dagen var mot Machester Magic från england och nu mot sämre motstånd så hade vi lättare att lira och drog ifrån ganska enkelt till en 20+ ledning, som till slut blev en 7poängsvinst.

Dag 4
På schemat match om 3-4 plats mot Manchester och sedan priscermoni och besök i Trepo Park.

I de 3 första matcherna så hade vi fantastiska domare. Vilken nivå och kom ihåg att vi fick stordäng (36p, 42p, vinst med 7p) de tillåter som jag redan visste en helt annan fysisk kontakt än här hemma. Killarna fick en chock i första & andra matchen. Märkligt att det ska vara en sån otroligt skillnad på bedömningen mellan sverige –internationellt. Men som de ena domaren sa ”vi är här för att få spelet att flyta” och det borde gå här hemma också.

Så dags för 3-4 plats matchen och nu spel i en annan hall med gamla trepoänglinjen, men ändå en schysst hal 350m fårn hotellet. Den andra hallen 750m från hotellet. Kan inte bli mycket bättre än så.

I denna matchen var det dock inte samma rutin på domarna och denna matchen ”flöt” verkligen inte. Vi spelade faktiskt ganska bra höll dem på 50p, men vi kunde antingen inte fånga bollen eller lägga den i korgen och fick bara i 46p. Så vi gav bort 3:e platsen til Manchester.

Lite senare på dagen dags för priscermonien där viinte fick vara med, men klubben fick en snygg plakett för deltagandet och sedan avr det dags för Trepo Park.

Här fick killarna en grym upplevelse med sig hem, då de fick klättra uppe i luften och åka linbana. Jag var inte där uppe och hade ärligt talat inte vågat det när jag var i deras ålder.

Dag 5
Hemresa på schemat och vi lyckades ta oss hem efter att delar av truppen nästan missade vårt plan, då bussen som körde oss till flygplatsen lämnade oss i helt fel terminal och Madrid flygplatsen är inte LITEN. Men med 12min kvar till planet skulle lyfta så checkade de sista in J

En fantastisk upplevelse och vikten av att man som ungdomsspelare kommer ut och får spela internationellt är så otroligt viktigt.

* 3 av killarna fick dessutom bonusen att sitta fast i en av hotellets hissar i en timme.

Man kan äta KIWI med skalet

Skribent: Andreas Holmgran
Epost: This is a mailto link

Sportprofil

Kontakt:
Tel: 0406113530
Fax: 0406113532
E-post: This is a mailto link